Mag je bankkosten zakelijk betalen?

Mag je bankkosten zakelijk betalen? Het simpele antwoord hierop is ja, zolang je een zakelijke rekening hebt mag je hiervan de kosten zakelijk boeken. Op zakelijke bankkosten zit geen BTW, banken zijn namelijk vrijgesteld van BTW.

Mag je bankkosten zakelijk betalen

Hoe boek ik mijn bankkosten in mijn boekhouding?

Veel boekhoudprogramma’s hebben hier standaard al een grootboekrekening voor. Over het algemeen is dit een kostenrekening met de naam “Bankkosten”. Op deze post kun je de kosten van je rekening boeken. Let hierbij wel op dat op bankkosten (je zakelijke rekening) geen btw zit! Je moet bij de mutatie daarom ook 0 % BTW invullen!

Ik gebruik mijn privé rekening zakelijk, zijn de kosten aftrekbaar?

Het antwoord hierop is nee, dit is je privé rekening die je ook zakelijk gebruikt. De belastingdienst en KVK adviseren je altijd om je zakelijke en privé transacties apart te houden en gebruik te maken van een zakelijke rekening. Op deze manier heb je je inkomsten en uitgaven goed overzichtelijk, ook bij een controle van de Belastingdienst. Het hebben van een zakelijke rekening bij een eenmanszaak en VOF is momenteel nog niet verplicht maar wel aan te raden.

Zolang je je privé rekening zakelijk gebruikt is het niet toegestaan om de bankkosten als zakelijke kosten te zien. Let er ook op dat bij de meeste banken het niet is toegestaan om een privé rekening ook als zakelijke reken